محبوبه کاظمی: گالری‌داران موتور محرک اقتصاد هنر به شمار می‌روند / ارتباط بخش دولتی با گالری‌داران می‌تواند تأثیر مهمی در رشد حوزه هنرهای تجسمی داشته باشد

//محبوبه کاظمی: گالری‌داران موتور محرک اقتصاد هنر به شمار می‌روند / ارتباط بخش دولتی با گالری‌داران می‌تواند تأثیر مهمی در رشد حوزه هنرهای تجسمی داشته باشد
­

محبوبه کاظمی: گالری‌داران موتور محرک اقتصاد هنر به شمار می‌روند / ارتباط بخش دولتی با گالری‌داران می‌تواند تأثیر مهمی در رشد حوزه هنرهای تجسمی داشته باشد

مدیر نگارخانه ترانه باران، ملاقات گالری‌داران با مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی را اتفاقی مثبتی ارزیابی و بر لزوم توجه به گالری‌داران در اقتصاد هنر تاکید کرد.

محبوبه کاظمی: گالری‌داران موتور محرک اقتصاد هنر به شمار می‌روند / ارتباط بخش دولتی با گالری‌داران می‌تواند تأثیر مهمی در رشد حوزه هنرهای تجسمی داشته باشد

سرویس تجسمی هنرآنلاین: محبوبه کاظمی مدیر نگارخانه ترانه باران، ملاقات گالری‌داران با مدیر مرکز هنرهای تجسمی را رویداد مثبتی در راستای حل معضلات این عرصه دانست و در این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به طور حتم افزایش این نوع تعاملات و ارتباطات می‌تواند تأثیر مهمی در رشد حوزه هنرهای تجسمی به دنبال داشته باشد، زیرا از این طریق گالری‌داران و فعالان این عرصه می‌توانند چالش‌هایی خود را بهتر برای سیاست‌گذاران و مسئولان تبیین کنند.

او افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی و ایجاد یک ارتباط نزدیک با فعالان این عرصه، امر بسیار مهمی است زیرا کمک می‌کند که چالش‌های مربوط به حوزه تجسمی شناسایی و رفع شود.

مدیر نگارخانه ترانه‌باران تصریح کرد: گالری‌داران موتور محرک اقتصاد هنر به شمار می‌روند بنابراین نمی‌توان از اقتصاد هنر تجسمی حرف زد و گالری‌ها را نادیده گرفت.

کاظمی بر لزوم هدف‌گذاری در سیاست‌های هنری کشور تأکید کرد و گفت: متأسفانه امروز برای گالری‌ها هدف‌گذاری مشخص انجام نشده است، این در حالی است که قوانین این بخش با شرایط کنونی همخوانی ندارد؛ زیرا از نظر قانونی منعی‌ وجود دارد که پایبندی به آن با شرایط کار در فضای امروز کشور امکان‌پذیر نیست.

او ادامه داد: صحبت‌هایی که در این جلسات با جامعه گالری‌داران، مطرح شد، به پویاتر شدن این بخش کمک می‌کند، زیرا امید به بهبود افزایش می‌یابد و این امر جامعه گالری‌داران را پویاتر و فعال‌تر می‌کند.

مدیر نگارخانه باران تأکید کرد: در مرحله نخست باید نقش گالری‌ها را در رسیدن به اهداف هنری و فرهنگی کشور مشخص کنیم و در واقع نقش این بخش را به درستی در هدف‌گذاری‌ها ببینیم. به عنوان مثال ضروری است که در برنامه ششم توسعه، نقش هنر را در توسعه پایدار و صد البته جایگاه گالری‌ها را مشخص کنیم تا بدانیم که جامعه گالری‌داران چه نقشی در رسیدن به اهداف اقتصادی و فرهنگی کشور دارند.

کاظمی بر لزوم هماهنگی جامعه هنری تأکید کرد و بیان کرد: اهداف مشخص به طور حتم روند مشخصی را نیز به دنبال دارد؛ اما متأسفانه امروز هر کدام از گالری‌ها کار خود را انجام می‌دهند و یک مفهوم و برنامه کلی در این عرصه وجود ندارد درحالی‌که این روند در کشورهای توسعه یافته کاملاً متفاوت است.

او ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، هنرهای تجسمی و گالری‌داران کاملاً زیر نظر و حمایت دولت قرار دارند و اقتصاد هنر نزدیک به ۷ تا ۸ درصد در اقتصاد کل کشور تأثیرگذار است.

مدیر نگارخانه ترانه باران افزود: در کشورهای توسعه‌یافته، تولید ارزش افزوده، یکی از محوریت‌های کار گالری‌داران است. بنابراین باید شرایطی فراهم شود که گالری‌دار با برگزاری نمایشگاه، حراج و … بتواند علاوه بر حمایت و معرفی هنرمند، فضای تولید ارزش افزوده آثار هنری را فراهم کند.

کاظمی خاطر نشان کرد: گالری‌ها علاوه بر فروش محوری باید رسانه محور نیز باشند. به همین خاطر یک گالری‌دار باید علاوه بر شناخت مبانی هنر و انتخاب اثر، بتواند در معرفی هنرمند و اثر به بازار نیز مؤثر عمل کند و این امر در صورتی امکان‌پذیر است که بتواند نقش و تأثیر رسانه‌ها را بشناسد. متأسفانه ما امروز نگاه درستی به رسانه نداریم و فراموش کرده‌ایم که خود گالری نیز یک رسانه فعال است.

لینک خبر

http://www.honaronline.ir/fa/tiny/news-125458

۲۹ام مهر ۱۳۹۷|اخبار|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه

*